2012. április 2., hétfő

11. ALKALOM - A ZSOLOZSMA FÉRFIAS IMÁDSÁG?

„A zsolozsma, az olyan férfias imádság” – hallottam valakitől a minap.

Ha abban az értelemben vesszük, hogy a zsolozsma illik a férfilélek imádságban való szemérmességéhez; hogy karakteres, ugyanakkor mértéktartó, arányos, objektív és jól rendezett, akkor valóban mondhatjuk, hogy a zsolozsma férfias imádság. Ha azonban úgy értjük ezt a megállapítást, hogy a zsolozsma nem való a nőknek, akkor vitatkoznunk kell vele. Először is nézzünk csak körül, kik is vesznek részt hétről hétre a hétfő esti vesperásunkon. Másodszor, gondoljunk bele, hogy a zsolozsma az Anyaszentegyház imádsága, és a vesperás csúcspontja minden este Szűz Máriának, az Úr alázatos szolgálóleányának hálaéneke, a Magnificat. De még mélyebbre tekintve azt is meg kell látnunk, hogy Jézus Krisztus, aki maga a zsolozsmaimádság előénekese és vezetője, úgy volt férfias férfi, hogy közben nem nélkülözte a női, sőt anyai vonásokat sem.

Jó példa erre a mai vesperás is, melynek zsoltárantifónájában ezt énekeltük: „Én népem, mit tettem én ellened? Vagy miben ártottam néked: felelj nékem!” Nem annyira vádló, szemrehányó szó ez a mi Urunk Jézus szájából, mint inkább a szenvedő szeretet fájdalmas panasza ahhoz, akit még most is nagyon szeret. Mint amikor az édesanya tehetetlenül tárja szét a karját, amikor gyermekei, akiket a világra hozott, felnevelt, s akikért annyit fáradt, felnőtté válva közömbösen hátat fordítanak neki, esetleg még durva szavakkal is illetik… Eszünkbe juthat erről az a szó, melyet Jézus a szent várost siratva mondott: „Jeruzsálem, Jeruzsálem, hányszor akartam egybegyűjteni fiaidat, mint a kotlóstyúk szárnya alá gyűjti csibéit, de te nem akartad.” Most, a szenvedés hetében pedig különösen is aktuális megemlíteni, hogy Jézus az utolsó vacsorán, szenvedésének előestéjén szülés előtt álló asszonyhoz hasonlította magát, aki egyszerre szenved és örvendezik, mert eljött az ő órája.

Jézus tehát egészséges módon egyesítette magában a férfi és női tulajdonságokat, s ez jellemzi az Egyház liturgiáját, és azon belül a zsolozsmát is. Ezért ahelyett, hogy a zsolozsmát férfiasnak neveznénk, mondjuk inkább azt, hogy egészen emberi imádság – meg persze angyali és isteni is –; s ha szavait, dallamait és gesztusait Jézus férfiasságával és Szűz Mária alázatával imádkozzuk, az nemcsak Isten dicsőségére lesz, hanem egyéni imádságunk, személyes istenkapcsolatunk elmélyítésére is, legyünk akár nők, akár férfiak.